Főleg pszichológia, de nemcsak az

Heti pszichó

Te is átéltél már alvási bénultságot?

2017. június 11. - Mannhardt András

Képzeljük el, hogy egyszer csak fölébredünk, teljesen ébernek érezzük magunkat, ám képtelenek vagyunk megmozdulni, tagjaink nem engedelmeskednek akaratunknak, csak a szemünket tudjuk ide-oda forgatni. Érezzük, hogy valaki ismeretlen van a közelünkben, és furcsa nyomás nehezedik a mellkasunkra... Nos, ez a horrortörténetbe illő jelenet – bármilyen különös is – a valóságban egyáltalán nem ritka, az embereknek mintegy egynegyede legalább egyszer átélte már. A lélektan alvási paralízis – vagyis alvási bénultság – néven ismeri ezt a nagyon ijesztő, ám egészségügyi szempontból ártalmatlan állapotot. Az alvási paralízis legtöbbször 10 és 17 éves kor között jelentkezik először, és a lakosság mintegy 5%-ának életében később többször is ismétlődik. A bénultság, mely alkalmanként akár percekig is tarthat, részlegesen kiterjed a bordaközi izmokra is, ez okozza a nyomásérzést a mellkason. Gyakran látási és hallási hallucinációk is jelentkeznek, s mindezt erős félelem kíséri.

Mindazonáltal ez a különös jelenség nem betegség, valószínűleg az alvás különböző szakaszait szabályozó agyi mechanizmusok átmeneti zűrzavaráról van szó. Az alvás gyors szemmozgásokkal jellemezhető (úgynevezett REM) fázisában jelentkeznek a legélénkebb álomképek, melyeket szemünk mozgásával kísérünk. Ám a REM-fázis alatt a test más mozgatóizmai gátlás alá kerülnek – mondhatni: megbénulnak – alighanem azért, hogy ne kövessük egész testünkkel az álmok történetét, hiszen ez nagyon veszélyes volna. Az alvási paralízis alkalmával az ember felébred, tudatába beáramlanak a külvilágból származó információk, ám a REM-fázis alatti izomgátlás „elfelejt” kikapcsolni, sőt az álomképek termelődése sem áll le teljesen, és éppen ezeknek a képeknek a valósággal való keveredése eredményezi a hallucinációkat.

A régmúltban sokszor lidércek, kísértetek, újabban pedig ufók látogatásaként magyarázták-magyarázzák élményeiket az alvási paralízist átélt, rémült emberek. S ez már utal is az alvási paralízis egyetlen kedvezőtlen egészségügyi következményére: olyan lelki megrázkódtatást okozhat, melyet nehéz feldolgozni. És itt nemcsak arról van szó, hogy valaki esetleg azt hiheti, az ufók pályáznak rá, és ez félelemmel tölti el. Fontosabb, hogy vannak, akiken szorongás lesz úrrá, mert azt hiszik, elméjük kezd megbomlani – ez a félelem persze tökéletesen alaptalan. Ezért ha egyszer-kétszer átélted az alvási bénultságot, a legjobb, ha nem is foglalkozol vele. Ha sokszor előfordul, és ez zavar, akkor lehet, hogy érdemes egészségesebb alvási szokásokat fölvenned, például rendszeresebben és elegendő ideig kell aludnod. Ezenkívül az alvási paralízis lehet bizonyos betegségek, például migrén vagy narkolepszia kísérőjelensége is – ilyen esetben természetesen az alapbetegséget kell kezelni.

A bejegyzés trackback címe:

https://hetipszicho.blog.hu/api/trackback/id/tr1012584797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Skatulya bácsi megmondta 2017.06.11. 18:16:02

Na, ez nekem már többször is megvolt, de először a 20-as éveim elején.
Úgy tudtam eddig úrrá lenni, hogy valahogy "lelöktem" magam az ágyról, s így persze felébredtem.
Nem vicc! :D
S tényleg olyan, mintha valami szellem csinálná, rohadtul valóságosnak tűnik.
Persze utána csak röhögni lehet rajta, mert felvilágosult ember tudja, hogy ez nem szellemi meg ufós baromság. :)

eßemfaßom meg áll 2017.06.11. 19:16:05

"Te is átéltél már alvási bénultságot?"

Nem. Szar lehet.

steery 2017.06.11. 19:38:29

Ennek van olyan kísérő jelensége is, hogy alvási hallucináció. Amikor álomban vagy félálomban azt hiszed, ébren vagy és hallasz vagy látsz dolgokat, amik valójában nincsenek, csak az agyad gyártja őket. Ezt is könnyű összetéveszteni a szellemjárással. Szerintem nem kell nagy ügyet csinálni belőle. Az emberi testnek vannak ilyen működési mellékhatásai. Általában nem hal bele az illető, szóval nem vészes.

élhetetlen 2017.06.11. 19:45:34

Van ennél rosszabb is. Öregszem, és nem vagyok már egy víztorony, egy éjszaka kétszer, háromszor is ki kell mennem (mentségemre szóljon, hogy nálam az éjszaka úgy 11-től reggel ½ 10-10-ig tart, tehát nem öt óra). Ha felébredek, az rendben, de elég gyakran előfordul, hogy nem ébredek fel, hanem álmomban vécét keresek. Szállodákban, étteremben, mosodában, akárhol. Hasonlókat találok, de hol csak annak néz ki, de töltött deszka, hol négy oldalról nyitott, és belátnak, hol ajtaja nincs, tehát nem alkalmas, aztán végre felébredek, kimegyek. Én attól rettegek, hogy mi lesz, ha egyszer álmomban működő vécét találok. Jaj.

dívamacska 2017.06.11. 20:55:54

Nekem is volt már párszor ilyen, életem leghorrorisztikusabb élményei között tartom számon mindet. Hiába ismertem eddig is a tudományos magyarázatot, ott és akkor iszonyú élmény.

Attila Racz 2017.06.11. 22:02:41

Nekem atlag havonta egyszer van ilyen, regebben amikor meg egyedul aludtam mindig total kiakadtam rajta, mert allandoan behaluztam, h egyszer majd vegleg ugy maradok, de miota az asszony velem alszik almomban mindig ot hivom es kerem, h mozditson meg, ilyenkor lok rajtam egy kicsit es ujra meg tudok mozdulni.

Valoban rettenetes erzes, a masik amit utalok, h amikor nagyon melyen alszom, rengetegszer gorcsbe ugrik a vadlim es ilyenkor rettento nehez felallni, h raalljak, amivel kijon belole a gorcs. Sajnos az ejszakai vizeles is tobbszor elofordul, igy az alvas nekem jo par eve sokszor stresszes es nem valami pihenteto, gondolom kevesebbet kene ennem es idegeskednem, de egyik sem akar osszejonni :)

2017.06.11. 23:00:03

A cikk írója láthatóan nem élte még át, már csak azért is, mert szerintem főként akkor és ott zavarja az embert, hogy végleg úgy marad. Nekem is előjön; néha hetente, néha hónapokig se, egyfajta félálomként jellemezném, ahol még talán a szemem is kinyitom, és nyöszörgök (v. azt hiszem), és "ki kell ugranom" belőle, hogy véget érjen. Ha a rendes felébredéskor nem kezdek el valamit csinálni, könnyen vissza tudok esni a bénult állapotba. Ami durva, hogy néha álmodom is azt egészet, és akkor több szinten kell ugrálni. Amikor először tapasztaltam (kb. 15-20 éve), még nem nagyon volt magyar internet, úgyhogy igencsak örültem, amikor megtaláltam angolul a jelenséget, hogy nem épp megbolondulok/lebénulok :)

Közepes 2017.06.11. 23:35:13

Ezt a jelenséget nevezték el eleink lidércnyomásnak!
süti beállítások módosítása